اخبار

بیان مهم‌ترین دغدغه‌های سلامت و بهداشت دام استان در اولین کنفرانس ملی دفاع زیستی از زبان مترجم شایسته تقدیر جایزه کتاب سال

۱۴۰۲/۱۱/۲۷

دکتر حسن نایب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان که به تازگی در جمع مترجمان یک اثر دامپزشکی به‌عنوان مترجم شایسته تقدیر در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، معرفی و تجلیل شد از جمله سخنرانان کلیدی اولین کنفرانس ملی دفاع زیستی در برابر تهدیدهای بیوتروریسم به میزبانی دانشگاه لرستان بود که در حضور مقامات استان لرستان از جمله استاندار این استان، دغدغه‌ها و مطالباتی همچون احیای پست‌های قرنطینه دامپزشکی، رفع آسیب‌های کوچ عشایر، ضرورت آموزش‌های همگانی، ایجاد اتاق‌های پیش‌سرد و ... را مطرح کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر نایب‌زاد در گفته‌هایش که صبح روز چهارشنبه، 25 بهمن‌ماه سال جاری در آیین افتتاح کنفرانس مذکور در سالن اجتماعات شهید سلیمانی بیان شد ابراز تأسف کرد از اینکه ایستگاه‌ها یا پست‌های قرنطیه دامپزشکی در مبادی ورودی استان برچیده شده‌اند و خواهان بازگشت به گذشته در زمینه احیای این ایستگاه‌ها شد تا از تردد غیرمجاز دام و عرضه خارج از شبکه گوشت و ورود دام‌های بیمار یا ورود فرآورده‌های دامی غیرمجاز به استان لرستان جلوگیری شود.

دکتر نایب‌زاده مطالبه کرد دوباره توافق‌نامه‌ای بین اداره کل دامپزشکی استان لرستان و فراجا (پلیس) برای احیای پست‌های قرنطینه دامپزشکی در مبادی ورودی استان، منعقد شود.

دکتر نایب‌زاده در بخش دیگری از سخنانش به آسیب‌های کوچ عشایر و در مسیر بودن استان لرستان برای اینگونه کوچ‌ها اشاره کرد و تلنگر زد اینگونه کوچ‌ها می‌تواند سلامت دام‌های استان را در معرض خطر قرار بدهد.

عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان و مترجم شایسته تقدیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد داد همانند برخی استان‌های دیگر، ورود و خروج کوچ‌روها به دقت کنترل شود و بر این موضوع نظارت میدانی وجود داشته باشد و عشایر کوچ‌رو بایستی در مسیرهای تعیین‌شده و البته همراه با نظارت دقیق، کوچ را انجام بدهند.

دکتر نایب‌زاده در بخش دیگری از گفته‌هایش به موضوع مهم و کلیدی آموزش پرداخت؛ او تلنگر زد آموزش‌های همگانی در رابطه با موضوعات دفاع زیستی و دامپزشکی دارای اهمیت است که بردوش دولت‌هاست.

عضو هیئت علمی دامپزشکی دانشگاه لرستان با رویکرد مصداقی، خواستار شد برای نمونه، مردم وقتی می‌خواهند به مناسبت عید قربان، نذری کنند بایستی نذری‌های خویش را از کشتارگاه‌های مجاز خریداری کنند و برخی شیوه‌های فعلی سنتی به‌ویژه در محیط خیابان‌ها، مناسب نیست؛ زیرا بهداشت و سلامت دام همواره باید مورد توجه باشد.

دکتر حسن نایب‌زاده، گوشزد کرد استفاده از برخی لبنیات محلی همچون پنیر محلی، مناسب نیست؛ زیرا ممکن است باعث گسترش بیماری تب مالت شود و در این زمینه، وضعیت فعلی استان، مناسب نیست.

وی مطالبه کرد و پیشنهاد داد آموزش‌های همگانی و عمومی بایستی از طریق جراید، فضای مجازی و صدا و سیما به‌صورت مستمر اجرا شود.

عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان به موضوع دیگری نیز در سخنرانی‌اش اشاره کرد و آن، ضرورت هماهنگی‌های دستگاه‌های اجرایی استان با یکدیگر و حمایت‌های مالی است؛ وی هشدار داد برخی بیماری‌های دام‌ها دارای علائم نیستند بنابراین در این‌گونه موارد باید با همکاری اداره کل دامپزشکی استان لرستان و دانشگاه علوم پزشکی استان، حمایت‌های مالی و بودجه کافی لحاظ شود تا سلامت دام و انسان به خطر نیفتد.

او خواهان شد در مواقعی که کمبود بودجه هست بهتر است دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان به کمک اداره کل دامپزشکی استان بیاید.

مترجم شایسته تقدیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، از استانداری لرستان به خاطر فراهم‌ْسازی بسترهای واردات واکسن‌های مقابله با تب برفکی که باعث رفع این بیماری دام در استان شد سپاس‌گزاری کرد.

دکتر حسن نایب‌زاده، موضوع سگ‌های بی‌صاحب را دیگر معضلات دانست؛ اینکه این معضل باید با به‌کارگیری یک کار گروهی بین بخشی و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی رفع شود و فقط نباید محدود به فعالیت سازمان پسماند شود.

دکتر نایب‌زاده در بخش دیگری از سخنانش به معضل نبود اتاق‌های پیش‌‌سرد اشاره کرد و توضیح داد اداره کل دامپزشکی استان لرستان در سال‌های گذشته می‌خواست این را اجرایی کند اما دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم را نداشتند.

وی از مقامات استان به‌ویژه استاندار لرستان که در نشست حاضر بود مطالبه کرد پیگیر ایجاد اتاق‌های پیش‌سرد باشد تا سلامت و بهداشت گوشت ارتقاء یابد و خطر ابتلای انسان به بیماری‌هایی همچون تب کریمه کنگو رفع شود.


۱۴۰۲/۱۱/۲۷ - ۰۹:۴۷
۳۵۶ بازدید